Gezond eten weer populair
Fastfoodketens hebben het de laatste tijd maar moeilijk. Niet alleen daalt hun omzet, hun eens zo populaire vette snacks kunnen de mensen steeds minder bekoren. De moderne consument wil niet enkel lekker eten, het moet ook gezond zijn. Zelfs fastfoodbastion Engeland gaat door de knieën, en dat is best opmerkelijk. Naast het land met de meeste tienerzwangerschappen in Europa en de irritantste voetbalsupporters is Engeland ook het land met de meeste zwaarlijvigen (in Europa dan, aan de overkant van de oceaan is het nog véél erger). Vanwaar dan die plotse kentering?
Actie lokt reactie uit, en in de voedingswereld is dat niet anders. Zowel Amerika als Engeland hebben in de strijd tegen ongezonde voeding een bijzonder 'boegbeeld'. Voor Amerika is dat Morgan Spurlock, de man die met SuperSize Me het land op z'n kop zette, voor Engeland is dat niemand minder dan... Jamie Oliver, de bekende televisiekok! Zijn campagne om de Britse schoolkinderen evenwichtigere maaltijden voor te schotelen was een schot in de roos, zeker nu de regering van plan is om vanaf volgend jaar alle snoepverkoop in scholen te verbieden.
De fastfoodketens en sommige voedingsgiganten kunnen er in elk geval niet mee lachen: McDonald moet noodgedwongen 25 restaurants sluiten in Engeland en Britvic, verkoper van o.a. Pepsi en 7up, kampt met slechte vekoopscijfers. Het gevolg is dat McDonalds zich meer en meer gaat profileren als verantwoord bedrijf, met een ruim aanbod aan gezonde voeding zoals fruit- en andere slaatjes. De paradox kon niet groter zijn. Ook het sponsoren van sportmensen sluit hierbij aan, al is de vraag of de consument dit wel gaat slikken...
De fastfoodketens en sommige voedingsgiganten kunnen er in elk geval niet mee lachen: McDonald moet noodgedwongen 25 restaurants sluiten in Engeland en Britvic, verkoper van o.a. Pepsi en 7up, kampt met slechte vekoopscijfers. Het gevolg is dat McDonalds zich meer en meer gaat profileren als verantwoord bedrijf, met een ruim aanbod aan gezonde voeding zoals fruit- en andere slaatjes. De paradox kon niet groter zijn. Ook het sponsoren van sportmensen sluit hierbij aan, al is de vraag of de consument dit wel gaat slikken...
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home